Bewuste zorgconsument nog ver weg
Dinsdag 6 januari - Dichtbij en vertrouwd, vooral op die twee belangrijkste gronden komen
mensen bij een medisch specialist terecht. Het Nivel vroeg 141 patiënten in wachtkamers van chirurgen en internisten hoe ze in dat ziekenhuis waren beland.
Honderd van de ondervraagden waren de bekende weg naar het ziekenhuis in de buurt gegaan. Het Nivel noemt deze groep de 'passieve patiënt'. Niet meer dan 18 patiënten behoorden tot de tegenhanger, de actieve patiënt. Deze groep zoekt naar informatie over ziekenhuizen en overweegt op zijn minst een ander ziekenhuis te kiezen dan het standaard-hospitaal in de buurt. Een wat grotere groep, 23 personen, doet slechts een van beide dingen, en heet daarom 'semi-actief'. De onderzoekers concluderen dat de kritische zorgconsument vooral een Haags ideaal is. Dat idee van de vrije zorgmarkt, waar patiënten met de voeten stemmen en alleen de beste dokters overleven, is in de ziekenhuispraktijk ver weg. Veel patiënten hebben niet eens over de optie nagedacht om naar een ander ziekenhuis te gaan. Via huisarts en aanvullend onderzoek in het ziekenhuis komt men nu eenmaal bij die vertrouwde polikliniek terecht. Overigens is de passieve patiënt vaak zeer tevreden over dit zorgtraject. De onderzoekers wijzen er wel op dat patiënten nog weinig geïnformeerd zijn over de mogelijkheid om tussen ziekenhuizen te kiezen.
Trouw, 6-1-2015