Overvloed aan zorgmeldpunten
Maandag 12 januari - Er is een enorm aantal meldpunten voor klachten en vragen over veranderingen in de zorg geopend. Allerlei organisaties, zoals de overheid, politieke partijen, gemeenten en belangenorganisaties hebben een loket. Uit een rondgang van de NOS blijkt dat al die meldpunten ook op hun eigen manier omgaan met de meldingen die binnenkomen.
Carel Jansen, hoogleraar communicatie- en informatiewetenschappen, vindt dat een dergelijk aanbod verwarrend kan werken. "Al die verschillende partijen, je weet als burger echt niet waar je met je klacht heen moet. Hoe meer meldpunten er zijn, hoe lastiger het is om onderscheid te maken en te beoordelen bij welk meldpunt je precies moet zijn." Ook Ieder(in), het netwerk voor mensen met een beperking of chronische ziekte, ziet dat het aanbod groot is. "Sommige mensen zien door de bomen het bos niet meer", zegt persvoorlichter Rolf Smid. "Iedereen wil bij z’n eigen achterban de vinger aan de pols houden", zegt Smid. "We kijken of we binnenkort samen met de patiëntenvereniging NPCF en met het Landelijk Platform GGz een gezamenlijk meldpunt kunnen openen."
NOS 10-1-2015