< Naar het nieuwsoverzicht

Eisende patiënt is een mythe

Dinsdag 17 februari - Kankerpatiënten eisen zelden een behandeling of onderzoek. In voorkomende gevallen zijn die verzoeken 9 op de 10 keer gepast. Een en ander blijkt uit een onderzoek van Keerthi Gogineni e.a. dat in JAMA Oncology verschijnt.

De onderzoekers ondervroegen een halfjaar lang behandelaars direct na een consult bij een oncologische patiënt. Het betrof 60 artsen en verpleegkundigen in drie ziekenhuizen in Philadelphia, die 3624 verschillende patiënten zagen. In totaal ging het om ruim vijfduizend consulten.  Tijdens één op de elf (8,7%) eiste of verzocht de patiënt om een medische interventie. In de meeste gevallen betrof het beeldvormend of labonderzoek, of palliatieve behandelingen. Van de meldingen werd liefst 72 procent als klinisch ‘gepast’ beoordeeld, 11 procent als ongepast en de rest zat er tussenin. Artsen voldeden aan 83 procent  van de verzoeken. Slechts in 7 van de 5050 consulten (0,14%) voldeed een hulpverlener aan een verzoek dat eigenlijk als onzinnig of ongepast werd beoordeeld. Amerikaanse artsen – en Nederlandse wellicht ook – zoeken de oorzaak van stijgende zorgkosten nogal eens bij patiënten die steeds meer dure behandelingen en onderzoeken zouden eisen, anders gezegd: interventies die niet per se nodig zijn. Die eisende patiënt blijkt dus een mythe. Dat schrijft Anthony Back in een mooi, en vrij toegankelijk commentaar bij het onderzoek. Het is wel het soort patiënt dat artsen bijblijft, zegt Back: ‘een eisende, ontevreden, ongelukkige patiënt raakt ons in onze eigen onvrede over dat we niet perfect zijn, onze teleurstelling dat we geen reddende engel zijn, en ergernis dat we niet gewaardeerd worden.’
Medisch Contact, 16-2-2015