< Naar het nieuwsoverzicht

Goedkope zorgpolis brengt consumenten in problemen

Vrijdag 27 februari - Voordelige zorgpolissen brengen mensen in problemen. Zoals achteraf forse rekeningen krijgen van een ziekenhuis waarmee jouw zorgverzekeraar geen afspraken heeft gemaakt. Bij Zilveren Kruis kregen ‘honderden klanten’ met een budgetpolis ‘n onverwachte rekening voor zorgkosten, zegt commercieel directeur Jan-Willem Evers.

De rekening kon oplopen tot duizenden euro’s. Klanten met een budgetpolis realiseren zich niet altijd dat zij niet bij elk ziekenhuis terecht kunnen. Zilveren Kruis heeft afspraken met 44 van de 91 ziekenhuizen in Nederland. Wie een arts bezoekt die geen contract heeft met zijn zorgverzekeraar, moet de medische behandeling deels zelf betalen. Zilveren Kruis komt klanten met een budgetpolis tegemoet. Zij kunnen tot 15 maart overstappen naar een duurdere basisverzekering van Zilveren Kruis. Alle 20.000 klanten met een budgetpolis krijgen hierover deze week een brief. Nicole Velthuis van de Nederlandse Patiënten en Consumentenfederatie (NPCF) zegt de situaties te herkennen. ‘Mensen kunnen soms danig in de problemen raken.’ Een woordvoerder van zorgverzekeraar VGZ geeft aan ‘nauwelijks klachten’ van klanten met een budgetpolis te ontvangen. VGZ gaat deze klanten dan ook niet de mogelijkheid bieden om over te stappen naar een duurdere polis. Wel gaat VGZ klanten met een goedkope polis per brief nog eens uitleggen dat zij niet overal terecht kunnen. Bij Menzis, waar budgetpolishouders bij vijf aandoeningen slechts naar een beperkt aantal ziekenhuizen kunnen, ervaren klanten geen problemen, zegt een woordvoerder. ‘Dat komt waarschijnlijk omdat wij daar in de overstapperiode heel bewust informatie over gegeven hebben. Klanten hebben weloverwogen voor zo’n polis gekozen.’ Menzis gaat klanten met een budgetpolis daarom niet in de gelegenheid stellen nog voor een andere polis te kiezen. ‘Het is niet aan de orde.’
Nederlands Dagblad, 27-2-2015