Hulplijn slaat alarm over 'hulpeloze' GGZ-patiënten
Maandag 23 maart - Psychische hulp komt vaak niet op gang. De anonieme hulplijn Sensoor heeft alarm geslagen om het groeiend aantal schrijnende verhalen van mensen, die door lange wachtlijsten en sluiting van afdelingen aan hun lot worden overgelaten. Sensoor krijgt jaarlijks 250.000 telefoontjes.
Veel van die gesprekken zijn met met mensen die niet of te laat terecht kunnen bij een GGZ-instelling. In de sector wordt voor honderden miljoenen euro's bezuinigd, waardoor een derde van de plekken verdwijnt. “Mensen komen tussen wal en schip terecht”, stelt woordvoerster Karin Prins van Sensoor. ,,Door het ontbreken van de meest aangewezen hulp ontstaat het risico van verdere escalatie. Zelfs mensen in crisissituaties en met ernstige psychische stoornissen bellen naar Sensoor, omdat ze nergens hulp krijgen. Op dat moment kunnen we wel iets betekenen. Kalmeren om erger te voorkomen, maar er moet meer gebeuren. Wij bieden geen therapie." De cliëntenorganisaties vragen deze week aandacht voor de problemen in de GGZ en de ontoereikende zorg. Behandelplannen sluiten niet aan op de behoeften van cliënten en hulpverleners zouden slecht naar hen luisteren.
AD, 23- 3-2015