'Verzekeraar moet klagende patiënt bijstaan'
Dinsdag 21 oktober - Ombudsman Zorgverzekeringen Reina van Marwijk Kooy bepleit dat zorgverzekeraars aanbieders rechtstreeks moeten aanspreken wanneer hun verzekerden klachten hebben over de kwaliteit van zorg.
Verzekeraars sturen deze klanten meestal door naar de klachtencommissie van het ziekenhuis, terwijl ze als inkopers medeverantwoordelijk zijn voor de kwaliteit van zorg. Deze rol van zorg-inkoper houdt volgens Van Marwijk Kooy ook in dat verzekeraars in geval van klachten voor hun klanten moeten nagaan of de geleverde kwaliteit in overeenstemming is met de contractueel vastgelegde kwaliteit. De praktijk is anders. Van Marwijk Kooy is van mening dat verzekeraars zich niet verantwoordelijk voelen. Ze verwijzen hun klanten vaak alleen naar de klachtencommissie van het ziekenhuis terug. “Ik vind dat niet terecht. De verzekeraars pretenderen op kwaliteit in te kopen. Dan zijn ze ook verantwoordelijk als verzekerden niet de kwaliteit ervaren die hun verzekeraars met de zorgaanbieder heeft afgesproken.”
Skipr, 20-10-2014