Hoge premie speelt nieuwe zorgverzekeraar in de kaart
Vrijdag 14 november - Zorgverzekeraar Anno12 is niet ontevreden met de ontwikkelingen bij de grote verzekeraars. Forse premiestijgingen bieden kansen voor deze nieuwe speler op de zorgverzekeringsmarkt.
De verzekerden zélf zijn de eigenaren van de nieuwe zorgverzekeraar. Na drie jaar voorbereiding lijkt het erop dat het dit jaar gaat lukken. In 2012 kwam Anno12 niet van de grond omdat een grote investeerder zich terugtrok. Vorig jaar gooiden waren de lage premies van andere verzekeraars de reden. Initiatiefnemer Rob Adolfsen, eerder bestuursvoorzitter van Agis, kon daarom met Anno12 nog geen concurrerende factor worden. 'Als zorgverzekeraars voor 2015 premies niet zouden verhogen, was het lastig geworden om te starten, geeft Adolfsen toe. „Ik heb er het volste vertrouwen in dat het dit jaar gaat lukken”, antwoordt hij op de vraag of Anno12 volgende week definitief het levenslicht gaat zien. „Uiteraard komen we begin volgende week met eigen premies.” Anno12 wordt als zorgverzekeraar een buitenbeentje, werkend via een coöperatiemodel. De verzekeraar wil geld ophalen met de verkoop van ledencertificaten, voor € 850 per stuk. In oktober werden Kamervragen gesteld over deze hoge bijdrage, omdat Anno12 daarmee een eliteclub voor rijke en gezonde mensen zou worden. „Flauwekul”, vindt Adolfsen. „We hebben ook leden die van een AOW’tje leven, maar de huidige verzekeraars helemaal zat zijn.” Met een certificaat worden leden mede-eigenaar met medezeggenschap. Om levensvatbaar te zijn heeft Anno12 minimaal 10.000 leden nodig en streeft naar 20.000 leden. Adolfsen: „We zijn op de goede weg en hebben er nu al 2000. Uniek, want we hebben geen telefoontje gepleegd om aan werving te doen.” De nieuwe zorgverzekeraar richt zich op deelnemers met veel interesse in de zorgsector. „Mensen die gaan voor de laagste premies zijn niet op zoek naar Anno12. Zij willen niet investeren en meebeslissen.” Aldus Adolfsen.
Telegraaf, 14-11-2014